woensdag 14 december 2011

Groentepakket met andijvie

Sinds een paar weken neem ik wekelijks een groentepakket van "de Beukenhof" af. Tot nu toe bevalt dat prima want de groente is heerlijk fris en vers bij levering. Er zit groente bij die je langer kunt bewaren en de bladgroenten eet je dan liefst de eerste dagen op.

Er zitten ook groentes in de je misschien niet zo vaak gebruikt of kent, maar het is ook leuk om nieuwe recepten uit te proberen.
Vorige week zat er een behoorlijke hoeveelheid andijvie in. Meestal maak ik stamppot rauwe andijvie (ook lekker!) maar de kinderen kwamen eten en ik wilde iets feestelijks van maken. In mijn map vol recepten kwam ik een recept van een andijvietaart tegen (uit een Sonja Bakker magazine). De bodem is gemaakt met hartige taartdeegplakjes, maar je kunt ook prima zelf een bodem maken.

Recept (4 personen), ca 600 kcal pp: Je verwarmt de oven voor op 175 graden C. Laat de taartdeegplakjes ontdooien een bekleed de -met een beetje olie- ingevette vorm ermee. (ik gebruik een porseleinen taartvorm, staat ook leuk op tafel). Zo'n 5-6 plakjes heb je nodig. Prik gaatjes met een vork in de bodem. Snij 2 middelgrote uien in kleine stukjes en pers een teen knoflook uit. Bak die kort op matig vuur in een eetlepel olijfolie. Was en snijd intussen 700 gr. andijvie. (Goed wassen, liefst de hele bladeren en na wassen kleinsnijden). Laat dan de andijvie 5 min meebakken (tussendoor omroeren). De wat geslonken andijvie in een vergiet goed laten uitlekken. Roer 4 eieren los in een kom en voeg een klein potje (125 ml) crème fraîche toe. 75 gr cashewnoten (gemengde noten kan ook), 75 gr geraspte kaas , de uitgelekte andijvie en wat zout en peper toe. Roer het mengsel goed door elkaar en giet het in de vorm op het deeg. Strooi nog een handvol geraspte kaas over het geheel en laat de taart in ca 30-40 min gaar worden in de oven.

Variatietip: neem geitenkaas i.p.v. geraspte kaas en verbrokkel die. Voor een slanke versie zie ook recept Sonja: neem 30+ kaas en demi crème fraîche. Dat zal zo'n 50 kcal per taartpunt besparen. Sonja deelt de taart in 6 stukken, (maar dat vind ik een beetje weinig, zeker voor niet-lijners)
De taart viel goed in de smaak en prima voor een dagje zonder vlees. Lekker met wat rauwkostsalade

Geen opmerkingen:

Een reactie posten