donderdag 24 februari 2011

overgewicht door snelle koolhydraten en suikers

Het is niet helemaal volgens de richtlijnen van het voedingscentrum, maar ik lees wel steeds meer artikelen over het gevaar van TEVEEL suiker en glucose/fructosesiroop.

Gemiddeld eten we 50 kg suiker per jaar per Nederlander! Wow! Halverwege de vorige eeuw was dit 5 kg, wat een verschil! Via onderstaande link een artikel; samengevat met eigen woorden is het grote probleem dat je bij gebruiken van veel en vaak suiker insuline aanmaakt dat het suiker helpt te verwerken en op te slaan. Als je steeds die insulineaanmaak hebt dan is het ook bijna onmogelijk voor je opgeslagen suikers om weer in die bloedbaan terecht te komen als je daar behoefte aan zou hebben. Ook heb ik geleerd dat als je veel/vaak zo'n insulinestoot opwekt je de insulineaanmaak "uit gaat putten" waardoor diabetes type 2 ontstaat. Meer dan 20 kg suiker(ook die uit koek en snoep natuurlijk) per jaar zou niemand moeten gebruiken. En dat lijkt me ook wel genoeg, toch? Overigens denk ik dat je koolhydraten op zich niet in de ban moet doen! Maar gebruik die liefst uit volkoren en fruit.

De suikers lijken meer problemen te geven dan vet in het tegengaan van overgewicht.
Tip: Heb je overgewicht, zorg dan dat je lichaam minder insuline aanmaakt, door minder suiker en geraffineerde koolhydraten te eten. Je krijgt dan volgens het artikel vanzelf zin om te gaan bewegen en zult profiteren van de talloze gezondheidseffecten die bewegen biedt. Ik ben benieuwd! Wel merk ik dat hoe meer je snoept, hoe meer zin je daarna krijgt om weer wat te nemen...

://www.foodlog.nl/vandaag/bericht/onwaar_over_vet_suiker_en_afvallen/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten