dinsdag 16 augustus 2011

Kom uit die stoel...en snel

Een cliënte van me, met licht overgewicht, klaagde dat door de week zo lastig is om voldoende te bewegen. In het weekend maakt ze lange wandelingen, maar door haar full-time kantoorbaan en huishouding heeft daarna alleen nog zin om lekker voor de tv te zitten (met iets lekkers). We hebben er al vaker over gesproken dat ze naar haar werk zou kunnen fietsen b.v., maar de gewoonte om de auto te nemen blijkt moeilijk te doorbreken. Er is altijd wel een reden om iets (niet) te doen...




Ik moest aan haar denken toen ik vanmorgen in de krant(BN Destem) dit artikel over het vele zitten van de Nederlanders las. Wie zittend door het leven gaat heeft meer kans op hart- en vaatziekten, botontkalking, bepaalde kankersoorten en depressie dan iemand die veel in beweging is. Nu de vakanties weer ten einde lopen en we de schoolbanken en werkplekken moeten bezetten, betekend dat voor veel mensen stilzitten! En dat kan dodelijk zijn, daar is de wetenschap het steeds meer over eens. Er wordt een onderzoek beschreven, waaruit geconcludeerd word dat je stilzitten niet kunt compenseren met sporten. De dagelijkse bewegingen opvoeren heeft nog meer effect op de vermindering van schadelijke vetten in je bloed dan enkele malen sporten per week en verder stilzitten. Dus; fiets of loop naar je werk, neem de trap en ga naar je collega i.p.v. dat mailtje te sturen. Zorg dat de tijd die je aaneengesloten zit , zo kort mogelijk is. (bron BN DeStem)
zie ook nog hier

Ikzelf ben niet zo'n fanatieke sporter (helaas, maar blijkbaar niet zo heel erg ;)), fietsen vind ik heerlijk en als je geen heel grote afstanden hoeft, is het net zo snel (of sneller). Ik moet zo ook weg, het is nog heerlijk weer ook, dus ...
Mijn zwager vind trouwens fietsen, wandelen en vakantie niet bij elkaar passen...(Hij zit ook graag...)Gelukkig klust hij nogal vaak...ook beweging!

Ik hoop dat mijn cliënt ook de motivatie en iets wat voor haar werkt vind en in elk geval probeert!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten