zaterdag 11 februari 2012

boekreview: de kleine vegetariër

Veel vlees eten is niet zo goed voor je gezondheid, bevat voornamelijk verzadigde vetten en geen voedingsvezels. Vlees "produceren" kost veel energie, die koe of dat varken moet per slot ook bewegen, groeien en zich warm kunnen houden. Dieren worden niet altijd "diervriendelijk" gehouden of behandeld. Er zitten soms resten antibiotica, vervelende bacteriën of resten van andere geneesmiddelen in. Wat het dier gegeten heeft komt via hem op jouw bord, hoe is de kwaliteit?

Ik ben zelf parttime vegetariër, elke dag hoeft niet, maar is vaak ook wel lekker en bevat ook goede voedingsstoffen. Ik kies het liefst voor biologisch vlees (regelmatig in de bonus bij AH).

Zonder vlees heb ik een aantal standaardrecepten; pompoensoep, quiche, frittata (omelet), voor de rest moet ik meestal een recept zoeken. Nu heb ik laatst het boek "de kleine vegetariër" van Marion Pluimes aangeschaft en dat vind ik een leuk boek! Ook als je wat meer over de achtergronden en opbouw van een verantwoorde (vegetarische) maaltijd wilt weten.  

Het boek is eigenlijk een kookboek met recepten voor kinderen, maar vele ook voor volwassenen (het hele gezin eigenlijk). Jonge ouders kunnen er veel inspiratie uit halen lijkt me. Voor collega-gewichtsconsulenten ook waardevolle informatie. Zeker als je ook kinderen begeleid!
Zie ook: 
http://www.karakteruitgevers.nl/boeken/Antoinette__HertsenbergMarion_Pluimes_De_kleine_vegetarier.html

                                                          




Geen opmerkingen:

Een reactie posten