maandag 20 februari 2012

Stevia

Al eerder heb ik een blog geschreven over zoetstoffen. Er zijn er vele op de markt en ze worden veelvuldig gebruikt door mensen die af willen vallen. Het blijkt echter dat het effect nihil is, omdat mensen daardoor toch hun eventuele suikerverslaving in stand houden. (En waarschijnlijk toch ook meer andere zoete producten blijven gebruiken). Bovendien zijn niet alle zoetstoffen caloriearm; als ze eindigen op -ol wordt je bol; dat is mijn ezelsbruggetje. Sorbitol b.v. wordt gebruikt door diabeten omdat het koolhydraat langzamer in het bloed wordt opgenomen, maar bevat ongeveer evenveel kcal dan suiker.
Van veel zoetstoffen weten we nog niet of ze op lange termijn schadelijk zijn. De meningen zijn zó verdeeld. Ik vermijd ze liefst zoveel mogelijk.
Suiker wordt dan wel uit bieten gemaakt: een natuurlijk product, maar erg geraffineerd en niet gezond. Helemaal zonder suiker is zelfs een hele opgave omdat het in zoveel producten zit. Vermijd het liefst zoveel mogelijk. Zoet liever met zuidvruchten, wat honing, oersuiker..(ook niet té, bevat wel calorieën.)
Meer over suiker in een (vind ik) erg goed en duidelijk stuk: http://missnatural.nl/suiker-met-een-vreemde-nasmaak/#more-4248


Sinds een paar maanden in Stevia op de markt, een zoetstof uit een plantje gewonnen met een véél grotere zoetkracht dan suiker. Ik heb het nu ook gekocht en inderdaad...2 druppeltjes zorgen al voor een zoete kop thee. Het wordt ook gewonnen uit een plant (suiker uit een biet), daar is toch een proces voor nodig. Ik kan nog niet goed beoordelen of dat proces veel beter is dan het winnen van suiker. Je hebt echter véél minder nodig voor hetzelfde effect!
Meer over Stevia: http://missnatural.nl/stevia/

Nu nog andere mogelijkheden ontdekken! (Zoals bakken met Stevia) Ik zal hier later over berichten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten